Skip to main content

Datasette 1530

1530 Datasette

De Commodore Datasette 1530 is een cassettebandstation dat is ontworpen voor gebruik met verschillende Commodore-computers, waaronder de populaire Commodore 64 (C64). Het was een veelgebruikte methode voor het opslaan en laden van programma’s, spellen en andere gegevens op deze computers. Vooral in de begin jaren van homecomputing was deze tapedrive haast niet weg te denken. Ben je benieuwd? Lees hier alles wat je moet weten over de Commodore Datasette:

Wat is een Datasette?

Een Commodore Datasette is een magnetofon apparaat dat is ontworpen om gegevens en programma’s op te slaan op audiocassettes. Deze zijn later weer te gebruiken om het te kunnen laden in een Commodore-computer. Het werd veel gebruikt met de Commodore 64 en andere 8-bit Commodore-computers uit die tijd. De meeste mensen kennen de tape drive van het laden en saven van Games en Software.

Het Ontstaan van het Idee en Ontwerp

Het idee voor de Datasette kwam voort uit de behoefte aan een goedkope opslagoplossing voor thuiscomputers. Cassettebandjes waren goedkoop en overal verkrijgbaar, waardoor ze een aantrekkelijke optie waren voor gegevensopslag in de begindagen van homecomputing.

Het ontwerp van de Cassette Recorder werd geoptimaliseerd om betrouwbaar gegevens te lezen en te schrijven. Maar het proces was best traag in vergelijking met moderne opslagmethoden zoals een 1541 Floppy Disk Drive. Je moest vaak lang wachten voordat je game was geladen. En met een beetje mazzel had je geen last van een verschrikkelijke LOAD ERROR! Soms lag dat aan de koppen van de drive. Er is een software tool die je helpt om je koppen van de speler goed in te kunnen stellen. Met een klein schroevendraaiertje kon je de koppen hoger of lager stellen.

Hoe Werkt de Datasette?

De werking van deze Commodore Tape Drive kan als volgt worden samengevat:

  1. Opslagmedium: De Datasette maakt gebruik van standaard audiocassettes om digitale gegevens op te slaan. De gegevens worden op de cassette opgeslagen als audiogolven met verschillende frequenties en amplitude.
  2. Aansluiting: De Tape Drive wordt aangesloten op de computer via een specifieke aansluiting die compatibel is met de Commodore-computers.
  3. Datacodering: De gegevens worden gecodeerd met behulp van een specifiek formaat dat bekendstaat als “Frequentie-Shift Keying” (FSK). Verschillende frequenties worden gebruikt om nullen en enen te vertegenwoordigen. Dit gecodeerde signaal wordt afgespeeld op de cassette.
  4. Lezen en Schrijven: Tijdens het laden of opslaan van gegevens zendt de Cassette Drive het gecodeerde signaal naar de computer, die het decodeert en omzet in digitale gegevens. Dit proces kan enige tijd in beslag nemen en was aanzienlijk langzamer dan moderne opslagmethoden.
  5. Snelheidsregeling: De snelheid waarmee de cassette wordt afgespeeld of teruggespoeld, heeft invloed op de betrouwbaarheid van het lezen en schrijven van gegevens. Een potentiometer op de Tape Recorder stelde de snelheid handmatig in.

Hoe te Gebruiken

Om de Commodore Datasette te gebruiken gaat als volgt:

  1. Sluit de Datasette aan op de Commodore-computer via de specifieke aansluiting.
  2. Plaats een cassettebandje in de Tape Drive met het gewenste programma of gegevens.
  3. Gebruik de BASIC-opdrachten op de computer om gegevens te laden (LOAD) of op te slaan (SAVE) van of naar de Datasette.
  4. Start de opdracht om te beginnen met laden of opslaan. De Datasette zou het cassettebandje afspelen of terugspoelen terwijl gegevens werden gelezen of geschreven.
  5. Wacht terwijl het proces werd voltooid. Het laden en opslaan van gegevens met de Datasette kon aanzienlijke tijd in beslag nemen, afhankelijk van de hoeveelheid gegevens.

Enkele Technische Specificaties

  • Opslagcapaciteit: De standaardcapaciteit van een (originele) cassette met game was meestal ongeveer 153,6 kB aan gegevens, maar dit kon variëren afhankelijk van de kwaliteit van de cassette en andere factoren.
  • Snelheid: De Datasette gebruikte normaal gesproken een snelheid van ongeveer 300 bits per seconde voor gegevensoverdracht.
  • Potentiometer: De Datasette had een handmatige snelheidsregelaar in de vorm van een potentiometer, zodat gebruikers de snelheid konden aanpassen voor een betrouwbaardere overdracht.
  • Geluidsoutput: De Datasette had een audio uitvoer die kon worden aangesloten op een tv of stereosysteem om het geluid van het afspelen of opnemen van cassettes te horen.

Lees hier alles over The Last Ninja

Conclusie

Ondanks zijn beperkingen was de Commodore Datasette een betaalbare en toegankelijke manier om gegevens op te slaan en te delen voor gebruikers van Commodore 8-bit computers zoals de C64. Het speelde een belangrijke rol in de vroege geschiedenis van homecomputing.

Lees meer over:

"Are you keeping up with the Commodore? 'Cause the Commodore is keeping up with you."

Commodore 64 Logo Computer Label