Skip to main content

Commodore 64 Games

Commodore 64 Games hebben een rijke geschiedenis en zijn een belangrijk onderdeel van de retrocomputing-cultuur. Laten we eens kijken naar hoe ze ontstaan zijn, hoe ze gemaakt worden en enkele van de meest favoriete C64-spellen. Heden ten dage worden er nog steeds nieuwe spellen ontwikkeld en verkocht zoals bijvoorbeeld Sam’s Journey. Dit is vrijwel het meest bekende spel wat pas in 2018 is uitgebracht.

Ga hier naar de C64 Software pagina.

Koop hier Commodore artikelen

C64 Games Downloaden

Er zijn veel verschillende plekken te vinden op internet waar je de meeste C64 games kunt vinden. Hieronder staat een lijstje met een aantal websites waar vrijwel alle spellen worden getoond die je kunt downloaden. Er zijn verschillende bestandstype beschikbaar. Denk aan .D64, .D81 .tap, .t64, .crt, .prg, .sid en nog veel meer. Deze bestanden kun je openen met een zogenaamde C64 emulator. De emulators zijn er in diverse soorten en maten. Zowel een software emulator als hardware emulator.

Download al je games en software bij één van de bekende websites hieronder:

Hoe zijn C64 Spellen Ontstaan?

Commodore 64 spellen zijn ontstaan in de jaren 80. Op dat moment was de Commodore 64 één van de meest populaire homecomputers ter wereld. Ontwikkelaars en uitgevers begonnen spellen te maken voor deze machine om te profiteren van de groeiende markt voor thuiscomputerspellen. Inmiddels zijn er ontwikkelaars die zelfs een compleet nieuw operating system hebben gemaakt.

Lees hier meer over op C64 OS.

Hoe wordt een C64 Spel Gemaakt?

  1. Ontwerp: Het proces begint met het ontwerp van het spel. Dit omvat het bedenken van het verhaal, de personages, de gameplay-mechanismen en de visuele stijl.
  2. Programmering: Spelontwikkelaars gebruikten programmeertalen zoals Assembly en BASIC om het spel te coderen. Ze moesten rekening houden met de beperkte hardware bronnen van de C64, zoals het geheugen en de processor, om het spel soepel te laten draaien.
  3. Grafische en Geluidsontwerp: Artiesten en geluidsontwerpers creëerden de visuele elementen en geluidseffecten voor het spel. De C64 had een specifieke grafische chip (VIC-II) en een geluidschip (SID Chip), die unieke mogelijkheden boden voor het maken van beelden en geluiden.
  4. Testen en Debuggen: Het spel werd uitgebreid getest en eventuele bugs werden geïdentificeerd en opgelost.
  5. Productie en Distributie: Nadat het spel was voltooid, werd het geproduceerd op fysieke media, zoals diskettes of cartridges en tape cassettes. Vervolgens werd het verspreid via winkels of postorderbedrijven.

Hoe werden C64 Spellen Geprogrammeerd?

Commodore 64-spellen werden geprogrammeerd met behulp van programmeertalen zoals Assembly Language en BASIC. Assembly Language werd vaak gebruikt voor het schrijven van de kern van het spel vanwege zijn efficiëntie, terwijl BASIC vaak werd gebruikt voor eenvoudigere spellen of voor het maken van hulpprogramma’s. Als het spel uiteindelijk helemaal af is kun je het gaan spelen met de oude vertrouwde joystick van Suzo. The Arcade Joystick

Lees hier alles over Simons BASIC

Populaire Commodore 64-Spellen

Enkele van de meest geliefde Commodore 64-spellen zijn:

  1. “The Last Ninja”: Een baanbrekend actie-avonturenspel. Ontdek hier alles over The Last Ninja.
  2. “Rambo First Blood Part II”: Een actie-avonturenspel waarin spelers de rol van John Rambo op zich nemen. Lees hier alles over Rambo The Game.
  3. “Impossible Mission”: Een platformspel met puzzels en actie-elementen, bekend om de iconische zin “Another visitor! Stay awhile… stay forever!”
  4. “Boulder Dash”: Een strategisch actiespel waarin de speler diamanten moet verzamelen terwijl hij uitvallende rotsen vermijdt.
  5. “Pitfall II: Lost Caverns”: Een avonturenspel met platformelementen waarin de speler door grotten en ondergrondse doolhoven reist.
  6. “International Karate”: Een vechtspel met karate-thema dat bekendstaat om zijn snelle gameplay.

De Commodore 64 heeft een enorme bibliotheek met spellen, en deze zijn slechts enkele voorbeelden van de vele klassiekers die beschikbaar zijn. Veel van deze spellen worden nog steeds gewaardeerd om hun gameplay en nostalgische waarde. En er zijn eventueel ook Software- en Hardware emulators beschikbaar waarmee je ze kunt laden en spelen op moderne computers en hardware, maar ook op de oude vertrouwde C64. Een voorbeeld daarvan is een klein apparaatje die de 1541 Diskdrive en de Taperecorder vervangt. Je kunt dan al je games en programma’s etc. plaatsen op een SD kaart en laden via een SD2IEC Reader. Nooit meer een irritante LOAD ERROR! 😉

"Are you keeping up with the Commodore? Because the Commodore is keeping up with you."