Skip to main content

Game and Watch

Game and Watch is een serie handheld elektronische spelletjes ontwikkeld en uitgegeven door Nintendo. De Game & Watch-serie werd voor het eerst geïntroduceerd in 1980. Het waren één van de vroegste handheld gaming-apparaten die door Nintendo werden geproduceerd. Ze waren een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van draagbare games en speelden een cruciale rol in het succes van Nintendo als gamebedrijf.

Bedrijf achter Game & Watch

Nintendo is het bedrijf achter Game & Watch. Nintendo is een Japanse videospel- en elektronicafabrikant die in 1889 is opgericht. Het bedrijf is wereldwijd bekend om zijn bijdragen aan de videogame-industrie en heeft enkele van ’s werelds meest iconische gaming franchises, zoals Super Mario, The Legend of Zelda en Pokémon, ontwikkeld. Game & Watch was een van de eerste successen van Nintendo in de gaming wereld. Deze spellen legde de basis voor hun latere succes.

Wat is een Game & Watch

Een Game & Watch is een handheld elektronisch spelapparaat dat bestaat uit een LCDscherm, knoppen en een ingebouwde game. Elk Game & Watch-model bevatte een enkele game die specifiek was ontworpen voor dat apparaat. De spellen waren vaak eenvoudige arcadespellen met beperkte grafische mogelijkheden. Er werden in totaal 59 verschillende Game & Watch-modellen geproduceerd tussen 1980 en 1991.

Verschillende Soorten G&W

Er zijn verschillende series van Game and Watch, waaronder de Silver Series, Gold Series, Wide Screen Series, Multi Screen Series, enz. Elk model had een specifieke titel en gameplay. De meest bekende spellen zijn “Mario” en “Donkey Kong”. Elk spel had zijn eigen unieke ontwerp en gameplay. Sommige spellen werden uitgebracht als bartop model ook wel tafelmodel genoemd. Onder andere Mario Cement Factory, Donkey Kong en Snoopy.

Hoe werkt een Game and Watch

Een Game & Watch is vrij eenvoudig te bedienen. Het heeft meestal een ingebouwd LCD-scherm en een aantal knoppen waarmee je de game kunt bedienen. De gameplay was gebaseerd op specifieke regels en doelstellingen voor elk spel. De speler moest proberen punten te scoren door de uitdagingen in het spel aan te gaan.

Ontwerp en Idee

Het concept voor Game and Watch kwam van Gunpei Yokoi, een ingenieur bij Nintendo. Hij bedacht het idee voor een draagbaar elektronisch spel tijdens een zakelijke reis. Daar had hij iemand zien spelen met een rekenmachine om de tijd te doden. Hij stelde voor om een vergelijkbaar concept te ontwikkelen voor games. Game & Watch was het resultaat van dit idee en werd voor het eerst geïntroduceerd in 1980 met het spel “Ball”.

Hoe te Gebruiken

Het gebruik van Game and Watch is vrij eenvoudig. De speler houdt het apparaat vast en bedient de knoppen om de acties in het spel uit te voeren. Het doel verschilt per spel, maar het algemene doel is om punten te scoren. Of in sommige gevallen een specifiek doel te bereiken voordat de speler af is.

Technische specificaties

De technische specificaties van Game & Watch varieerden van model tot model. Over het algemeen waren ze vrij eenvoudig te bespelen. Ze bevatten een LCD-scherm met een resolutie die geschikt was voor de eenvoudige grafische weergave van de spellen. De apparaten werden gevoed door kleine knoopcelbatterijen en hadden ingebouwde luidsprekers voor het afspelen van geluidseffecten. De knoppen waren bedoeld voor het bedienen van de gameplay.

Hieronder zie je een originele PCB van het spel “Turtle”.

Conclusie

Het Game & Watch-concept legde de basis voor de draagbare gaming industrie en was een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Nintendo. Hoewel ze inmiddels zijn vervangen door geavanceerdere handheld gaming apparaten zoals de Nintendo Game Boy, hebben Game and Watch-apparaten nog steeds een speciale plaats in de harten van gamers en verzamelaars vanwege hun historische betekenis en nostalgische waarde.

Lees meer over:

"Are you keeping up with the Commodore? Because the Commodore is keeping up with you."